(Grafično) oblikovanje je poklic, ki poleg neizčrpne ustvarjalnosti zahteva tudi zelo veliko tehničnega in likovnega znanja, pa tudi poznavanje človeške psihologije. Kaj vse ga odlikuje in oblikuje?
Izobrazba
Brez znanja na tem področje ne gre. Odlično moramo obvladati likovni (in knjižni) jezik, zakonitosti marketinga, branding ter iskanje ter pripovedovanje zgodb. Formalno se na teh področjih lahko izobrazimo na več učnih ustanovah; v Sloveniji imamo nekaj možnosti na univerzitetnem in višjem nivoju, osnove za poklic se lahko pridobijo tudi na nekaterih srednjah šolah v smeri oblikovanja in multimedije. Vendar pa to nikakor ni dovolj. Dober grafični oblikovalec/oblikovalka se izobražuje ves čas, saj je področje oblikovanja podvrženo nenehnim spremembam in trendom. Največ znanja in izkušenj se pridobi skozi delo na konkretnih projektih, vsekakor pa je dobro spremljati razvoj stroke; tako likovni kot tehnični.
Radovednost
Radovednost, odprt um in odprete oči, pa tudi kanček domišljije so nujne za naš poklic. To, da um grafičnega oblikovalke/ca dela 24 ur na dan, vemo vsi, ki se s tem poklicem ukvarjamo že leta. Ta težnja ne usahne, kvečjemu se z leti še krepi. Ves čas imamo um usmerjen v reševanje, izboljševanje, optimiziranje, izumljanje in lepšanje sveta okoli sebe. Če te lastnosti še načrtno gojimo in s kančkom sistematičnega pristopa ideje tudi zbiramo, nam motivacije in iskrivosti nikoli ne zmanjka. Navdihujemo se v filmih, naravi, umetnosti, glasbi, opazovanju sveta.
Natančnost
Če s prej opisanimi lastnostmi nimamo težav, jih bo izvrstno dopolnila natančnost in vestnost pri delu. Če kdo ne premore ostrega očesa in potrpežljivosti pri iskanju napak, ta poklic nikakor ni zanj. Tiskarski škratje nikoli ne počivajo in znajo zagosti tudi najostrejšim očem, zato je ta lastnost ključna za naš poklic. Tukaj ni prostora za površnost in brezbrižnost. Čigava odgovornost je tipkarska napaka? Seveda oblikovalka/ec ne more nositi odgovornosti za materiale, ki jih prejme v oblikovanje, a če jo je opazil, je edino prav, da na to opozori, še posebej, če je naročnik to spregledal.
Računalniška oprema
Brez tega danes seveda ne moremo opravljati tega lepega poklica. Naj bo pc ali mac, dober računalnik je osnova našega dela. Mora biti zmogljiv in zanesljiv, po možnosti moramo imeti vsaj dva, da smo z enim od njih mobilni. 5K resolucija je standard, ki kmalu že ne bo več dovolj – to dobro vemo vsi, ki smo mac uporabniki. Sama sem bila desetletje in pol pc-jevka, a ko sem prešla na jabolko, je bila to ljubezen na prvi pogled. Zdaj se od tega sistema ne ločim, saj mi poleg vrhunske zmogljivosti ponuja tudi najbolj uporaben operacijski sistem in že skoraj čarobno povezljivost; pa kot da to še ne bi bilo dovolj, me popolnoma navdušuje tudi minimalizem in estetika vseh apple-ovih naprav.
Programska oprema
Adobe Creative Cloud je globalno priznan sistem za našo stroko, tu ni kaj dodati. (Obstajajo alternative, ki se za zdaj v popolnosti še ne morejo kosati s tem, kar ponuja Adobe, a Affinity kar strumno koraka ob velikem Adobe-u.) Je in ni poceni; odvisno, kako uspešen si pri izkoriščanju, kar ti ponuja. Vsekakor je edino pošteno in pravilno, da programe uporabljamo legalno in zanje plačujemo – pošteno do proizvajalcev, do kolegov oblikovalcev in oblikovalk, do strank in do samih sebe. Tudi uporaba pisav in fotografij sodi v to kategorijo. Avtorske pravice so (dobesedno) zakon.
Status
Za legalno delo potrebujemo status; delamo lahko kot študentje, samostojni ustvarjalci na področju kulture, kot samostojni podjetniki, z dopolnilnim delom, d. o. o.-jem, ali se kot grafični oblikovalci zaposlimo. Mogoče je delati tudi preko društva ali avtorske pogodbe. Vsekakor je to nujna stvar, ki jo potrebuje vsakdo, ki želi resno delati na tem področju. Zelo pomembno je poznati tudi svoje pravice in dolžnosti; dobro si je prebrati Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah, Kodeks oglaševalcev, pa tudi vse licence, ki jih pridobimo ob nakupu in/ali uporabi materiala drugih ustvarjalcev. Ne glede na status je v dobro tako naročnika kot oblikovalca vedno delati s pogodbo.
Dobro poznavanje ljudi in komunikacijske veščine
Na prvi pogled izgleda, da je naš poklic pretežno prežet z ustvarjanjem, idejami, risanjem, razmišljanjem in sedenjem za računalnikom. Redkokdo si predstavlja, da je to izredno družaben poklic, kjer se zelo veliko dela z ljudmi. Delati z ljudmi pa ni tako preprosto, še posebej, če smo po naravi introvertirani, saj nas ti stiki lahko izčrpavajo. Zato je izrednega pomena, da najprej zelo dobro poznamo sebe, svoje odzive, svoje šibke točke, svoje sence, saj bomo le tako lahko sproščeno komunicirali z ljudmi in imeli vsaj nekaj niti v svojih rokah. Naš poklic namreč rad na kocko postavlja vse, kar želimo imeti pod nadzorom. Biti dober pogajalec, dober prepričevalec, dober pripovedovalec so ene ključnih lastnosti dobrega oblikovalca/oblikovalke. Tudi sposobnosti, kot so vodenje, jasno izražanje, javno nastopanje – vse to ni obvezno, je pa v našem poklicu zelo dobrodošlo.
Naročniki
Brez naročnikov, ki nam zaupajo svoje želje, ni dela in brez dela ni našega poklica. Kot začetnikom nam strank verjetno primanjkuje. A nič ne de – saj smo vendar ustvarjalni, kajne? Dokler ni prvih pravih strank, smo ponavadi sami svoje stranke in lahko svoje delo tako pokažemo svetu, kar je velika prednost našega poklica. Velikokrat začnemo tudi z brezplačnimi ali nizkocenovnimi projekti za prijatelje, s sodelovanjem na natečajih, z brezplačnimi mini predlogi za podjetja. Vendar je prav, da smo pri tem previdni in odločni hkrati tako mi kot tudi naročniki – nihče ne more živeti od referenc in prav je, da se naše delo ceni.
Spletna prisotnost in poslovni model
Danes ni več izgovorov za ne biti na spletu; družabna omrežja so verjetno prva stopnička na poti do tja. Dobro je imeti marketinški koncept ter marketinški koledar in se ju tudi vestno držati, včasih pa je dovolj graditi svojo mrežo strank. Seveda je to samo delček nujne sestavine poslovne konstrukcije, po kateri gradimo svoj posel. Vsekakor pa slej ko prej pride čas, ko je treba zgraditi tudi ‘svojo hišo’ na spletu. Če so družabna omrežja kot stojnice, ki jih najemamo, niso naše in tudi ne prostor, kjer smo jih najeli, je s spletno stranjo drugače. To je naš ‘lokal’, kamor pride stranka samo zaradi nas in ne samo mimo, ker jo je pot tja slučajno zanesla. Zato je potrebno zgraditi poti, ki bodo naše naročnike vodile k nam.
Dobro poznavanje tiskarskih in spletnih tehnologij
Mojstrstvo grafičnega oblikovalke/ca spoznamo po tem, koliko zna komunicirati s tiskarji in koliko pozna možnosti, ki jih tiskarska industrija ponuja, kadar ustvarja za tisk. Če se vanjo poglobimo, nam je lahko zelo dober navdih. Dobro sodelovanje oblikovalca/oblkovalke in tiskarja je vedno dalo najboljše rezultate. Vzemite si čas in se zmenite s kakšno tiskarno ter jo obiščite. Veseli vas bodo in pokazali vam bodo marsikakšno skrivnost, ki jo morate poznati. Podobno je s poznavanjem spletnih tehnologij in dobrih spletnih magov, ki so nam lahko v pomoč.
Sposobnost upravljanja
Sebe, časa, projektov, datotek, urnika, rokov. Res je, da smo oblikovalci in oblikovalke po malem bohemi in ravno zato je nujno, da si v naša življenja vnesemo vzdržno strukturo. Ne sme biti preveč rigorozna, saj taka hitro vodi v samosabotažo. Dobro je, da je do nas blaga, a dovolj trdna, da izvedemo vse, kar smo si zadali. Dosledno spremljanje projektov, naročnikov, materialov in vsega drugega, kar sodi zraven, je nunjo za miren spanec. Ki pa naj vsekakor poteka večinoma ponoči. Nočno delo terja z leti zelo hud davek in ga ne prirporočam nikomur.
Delovni prostor
Naše delo vodi v delovne poškodbe. Naj se to sliši še tako čudno, je to danes kruta realnost. Bolečine v križu, vratu, zategnjenost mišic celega telesa, kalcinacije in negibljivost zapestij, slabšanje vida, slaba drža, otežena prebava, premalo kisika. Vse to nas slej ko prej doleti, če nismo zelo dosledni pri telesni aktivnosti. Zato je nujno med delom vsaj vsako uro vstati, se sprehoditi, pretegniti, narediti kakšno vajo. (Če imate kronične težave s hrbtom, vam enkrat letno pripada 8-dnevna fizioterapija – pozanimajte se.) Zelo blagodejno je gibanje v naravi – tako za telo kot za oči in pljuča, pa tudi za dušo. Tudi delovni prostor si moramo urediti tako, da nam pri tem pomaga; v njem mora biti dober zrak, dobra svetloba, bolje je delati v pospravljenem kot v kaotičnem prostoru. Vem, da ima marsikateri ustvarjalec rad delovni nered, a vedno nove študije dokazujejo, da navlečenost v prostoru negativno vpliva na ustvarjalnost in produktivnost. Dober stol je pol zdravja. Tudi dvigajoča miza bo verjetno več kot dobrodošla. Če delamo doma, je dobro, da si svoj kotiček uredimo tako, da bo v njem čim manj motenj in stalen urnik dela. Delo pa si vedno lahko popestrimo tako, da se z delom prestavimo drugam; v naravo, ob morje, v kavarno, v knjižnico, hotel, v co-working pisarni …
Inspiracija
Inspiracija je za naše delo ključna. Kako najbolje poskrbimo zanjo? Tako, da sledimo svoji radosti. Več časa ko smo namreč v občutkih prijetnosti, ugodja in veselja, bolj široko imamo odprt dostop do naših globokih notranjih virov. Inspiracjia živi namreč tam in se prebudi, kadar smo izpostavljeni miru, veselju in stvarem, ki nas veselijo. Dobro je skrbti zanjo, saj je nenazadnje prav ona tista, ki nas je vodila v ta prelep poklic.
Če ste prebrali ta zapis in niste v tem poklicu, boste torej po kreativnosti, znanju, radovednosti, natančnosti, po tem, kakšen računalnik in programsko opremo uporablja, po poznavanju tiskarskih in spletnih tehnologij, po dobrih socialnih veščinah, po spletni prisotnosti, sposobnosti upravljanja in vodenja, po urejenosti delovnega prostora … in nenazadnje po inspirativnosti … lahko spoznali grafičnega oblikovalca, oblikovalko. In če po vrhu vsega premore prijaznost, ste našli osebo, s katero boste lahko dolgo in uspešno sodelovali.